Zasady poprawiania błędów w zapisach księgowych

Zasady poprawiania błędów w zapisach księgowych

Zapisy księgowe powinny być prowadzone bezbłędnie. Błędy w zapisach księgowych wiążą się z niemałymi kłopotami dla przedsiębiorcy, bowiem w przypadku zaistnienia takich błędów, przedsiębiorca narażony jest na odpowiedzialność karno-skarbową. Jeśli już do naszych zapisów wkradnie się błąd to należy go poprawić. Istnieją z góry określone zasady poprawiania błędów w zapisach księgowych. I tak oto błędy w zapisach księgowych poprawia się przez skreślenie dotychczasowej treści i następnie wpisanej nowej treści. Ważne jest jednak, aby błędny zapis był nawet po jego skreśleniu możliwy do odczytania. Ponadto poprawna powinna być opatrzona podpisem osoby dokonującej poprawki, a także obok podpisu powinna widnieć data dokonania poprawki. Drugim sposobem dokonania poprawek w treści zapisów księgowych jest wprowadzenie do księgi niewpisanych dowodów czy też dowodów, które zawierają korekty błędów. Zapisy, które zmniejszają przychody bądź koszty danego przedsiębiorcy mogą być dokonywane ze znakiem „-„ albo w kolorze czerwonym. Zasady te nie mogą być stosowane do dowodów księgowych, co do których przepisy prawa określają zakaz dokonywania jakichkolwiek poprawek albo tez do dowodów obcych. Dowody obce mogą być bowiem poprawione jedynie przez wystawienie i przesłania kontrahentowi noty korygującej.