Znamy firmy, które doskonale prosperują, osiągają znaczące zyski, a praca w nich jest dla wielu osób nie tylko szansą na dobry zarobek, ale daje również satysfakcję w innych wymiarach. Jeśli tak jest to duża w tym zasługa menadżera, czyli osoby zarządzającej firmą. Oczywiście, jeśli firma jest niewielka, menadżerem jest jedna osoba, najczęściej jest nią właściciel. W firmach dużych jest wielu menadżerów na różnych stopniach zarządzania. Skuteczny menadżer powinien mieć umiejętności w bardzo wielu obszarach. Bardzo istotne na szczeblach najniższych i średnich kierowniczych umiejętności techniczne, czyli takie, które są związane z posługiwaniem się narzędziami, urządzeniami w danej firmie. Trudno uwierzyć, że kierownik zyska uznanie i posłuch u osoby, którą zarządza, jeśli nie będzie miał pojęcia jak wygląda proces produkcyjny, jak należy się pewnymi urządzeniami posługiwać. W dodatku nie może to być wiedza teoretyczne ale bardziej praktyczna. Od osób na najwyższym stopniu kierowania firma wymaga się trochę innej wiedzy. Menadżer w takim przypadku musi koordynować różnorodne działania firmy, umieć podejmować właściwe dla firmy decyzje i przewidzieć jak te decyzje wpłyną na działania firmy w zmieniających się warunkach makroekonomicznych. Dla wszystkich menadżerów istotne są również umiejętności interpersonalne, czyli takie, które związane są z motywowaniem ludzi do pracy, budowaniem przyjaznej atmosfery, pracą z osobami o różnorodnym temperamencie. Atmosfera w dość dużym bowiem stopniu wpływa na osiągane wyniki ekonomiczne.
Leave a Reply