Czytając zestawienia statystyczne dotyczące biznesu w Stanach Zjednoczonych możemy zauważyć, że ponad sześćdziesiąt procent wszystkich firm to firmy rodzinne. Niektórzy mówią, że z rodziną to najlepiej wychodzi się na zdjęciach, ale widocznie, jeśli chodzi o prowadzenie biznesu, jest to nieprawda, bo firmy rodzinne z reguły dobrze funkcjonują. Czasami może być oczywiście pewne napięcie na linii biznes a życie prywatne, ale w ostatecznym rozrachunku firmy prywatne całkiem dobrze sobie radzą. Warunkiem jednak takiego dobrego funkcjonowania jest umiejętność oddzielenia dwóch różnorodnych sfer – prywatnej i społecznej. Jeszcze nie tak dawno biznes rodzinny był utożsamiany z niewielkim przedsiębiorstwem. Tymczasem okazuje się, że nawet potężne firmy, takie jak IKEA lub LEGO miały swój początek jako przedsiębiorstwa rodzinne. Ich siłą jest perspektywiczne myślenie, nastawione nie tylko na zysk, ale i na budowę określonej marki. Właściciele mają bowiem świadomość, że od ich pracy i zaangażowania zależy także los rodziny w przyszłości. Starsze pokolenie wnosi w taką działalność doświadczenie i stabilizację, natomiast młodzi odwagę w podejmowaniu decyzji i świeżość spojrzenia na prowadzenie przedsiębiorstwa. Wszystkim zaś zależy nie tylko na pomnażaniu majątku, ale też na budowaniu czegoś, co można przekazać jako dziedzictwo przyszłym pokoleniom. Firmy rodzinne działają w różnych sektorach, zaczynając od handlu, poprzez usługi, aż na produkcji kończąc.
Leave a Reply