Proces rekrutacji to bardzo szereg skomplikowanych czynności i działań, których efektem jest wyłonienie z grupy i zatrudnienie osoby, która w najszerszym znaczeniu spełniali w przyszłości oczekiwania pracodawcy. Rekrutację można podzielić na wewnętrzną i zewnętrzną. Z wewnętrzną mamy do czynienia wtedy, kiedy w konkretnej firmie jest do obsadzenia atrakcyjne stanowisko, a kandydatów poszukuje się wewnątrz instytucji. Zewnętrzna polega na poszukiwaniu idealnych kandydatów spoza firmy. Jest ona znacznie częstsza w warunkach polskich. Zaczynając rekrutację firma musi dokładnie wiedzieć jakiego pracownika szuka i jakich kompetencji od niego wymaga. Oczywiście im stanowisko jest wyższe i wymagające większych umiejętności, tym wymagania wobec pracownika muszą być większe. Niestety niektóre firmy wykorzystując sytuację na rynku stawiają wymagania nieadekwatne do danego stanowiska pracy i w efekcie zatrudnia się często osoby przypadkowe. Po zamieszczeniu ogłoszenia w prasie internecie lub innym nośniku następuje pierwszy etap rekrutacji czyli przeglądanie CV. Odrzucane są wszystkie podania, które nie spełniają choćby minimalnych oczekiwań pracodawcy. W przypadku tożsamych umiejętności pracowników firma z powodzi CV wybiera te, które czymś zaskakują są odmienne. Wybrane osoby zostają zaproszone przez pracodawcę na zwykłą rozmowę kwalifikacyjną, rozwiązywanie testów albo wykonanie określonych zadań.
Leave a Reply